World Farmers Markets Coalition

In the world there is a heritage to be developed: the experience of millions of farmers who persistently continue the millennial tradition of their ancestors. On the contrary, the globalized model for food distribution determines that before reaching its final consumers, food travels great distances. The data shows that between 1990/1991 and 2017 the value of the global food trade increased from $ 315 billion to about $ 1.5 trillion (WTO, 2018). Globally, the share of food produced for international markets accounts for around 20-25%, and low- and middle-income countries account for nearly a third of this food trade (FAO data, 2018).

However, a new model is gaining ground, which creates a bridge between tradition and modernity. It is linked to the possibility for farmers to sell the products of the land directly to the final consumer. This is a model that makes proximity the password. There are avant-garde countries where farmers’ associations have started a dialogue that is leading, in recent months, to the birth of the World Farmers Markets Coalition.

Among the promoters of the coalition, together with Italy there are already the USA, Norway, Australia, Denmark, Japan, Canada, Chile, Ghana, South Africa, Georgia, England. While others have already declared their interest in joining. Supported by FAO, in fact it is a candidate as a food coalition project, the coalition will be an instrument for spreading the phenomenon of farmers markets in the world with particular interest to developing countries, accompanying governments towards the issuance of forward-looking regulations and local farmers’ associations in the development of procedures and good practices to be replicated in the establishment of networks such as that of Campagna Amica in Italy, of the Farmers Market Coalition in the USA or Canada. This translates into technical assistance, legal assistance, communication, general documentation, training of farmers market managers and farmers.

The case of Campagna Amica

Italy is a exemplary country thanks to the Campagna Amica network of markets which today has more than a thousand direct sales markets of which 50 are covered in the main urban centers and generates a turnover of about 4 billion a year. It is the leading direct sales network under the same brand that hosts more than 10,000 farms many of which are family farms. These entrepreneurs, custodians of biodiversity, often socially conscious, hosting fragile subjects in the farms, ready to welcome them to farmhouses and to teach children on educational farms, are the soul of Italian agriculture. All this is the result of the Italian legislation in force since 2001 which rewards the multifunctionality of agriculture.

Click and browse the First World Farmers Markets Report

Report

Continuando con la navigazione in questo sito, accordi l'utilizzo dei nostri cookie. Approfondisci

COOKIE POLICY

I cookie sono piccoli file di testo che i siti visitati inviano al terminale dell'utente, dove vengono memorizzati, per poi essere ritrasmessi agli stessi siti alla visita successiva.
Il Sito utilizza cookie tecnici, sia propri che di terze parti. Tali cookie, essendo di natura tecnica, non richiedono il preventivo consenso dell’Utente per essere installati ed utilizzati.
Il Sito utilizza, inoltre, cookie di profilazione di terze parti. Con riguardo a tali cookie, il consenso dell’Utente si assume prestato ogniqualvolta l’utente faccia click sul tasto “Accetto”, presente all’interno del banner che appare nella homepage. L’Utente può, in ogni caso, revocare in un secondo momento il proprio consenso all’installazione di tali cookie.

In particolare, i cookie utilizzati nel Sito sono riconducibili alle seguenti sottocategorie:
- cookie di navigazione o di sessione, che garantiscono la normale navigazione e fruizione del Sito. Non essendo memorizzati sul computer dell’utente, svaniscono con la chiusura del browser;
- cookie analitici, con cui sono raccolte e analizzate informazioni statistiche sul numero degli utenti e sulle visite al Sito;
- social widgets e plugin: alcuni widgets e plugin messi a disposizione dai social network possono utilizzare propri cookies per facilitare l’interazione con il sito di riferimento;
- cookie di profilazione, che sono utilizzati per raccogliere informazioni sulle preferenze e abitudini espresse dall’utente durante la propria navigazione e quindi rendere le inserzioni pubblicitarie fornite dalle terze parti più coinvolgenti e mirate.

Di seguito sono elencati i cookie di terze parti installati sul Sito. Per ciascuno di essi è riportato il link alla relativa informativa sul trattamento dei dati personali effettuato e sulle modalità per l’eventuale disattivazione dei cookie utilizzati. In merito ai cookie di terze parti, il Titolare ha unicamente l'obbligo di inserire nella presente policy il link al sito della terza parte. È a carico di tale soggetto, invece, l'obbligo dell'informativa e dell'indicazione delle modalità per l'eventuale consenso e/o disattivazione dei cookie.
- Google Analytics: Informativa | Opt Out

I cookie possono essere disabilitati dall’utente modificando le impostazioni del browser sulla base delle istruzioni rese disponibili dai relativi fornitori ai link elencati di seguito.

- Internet Explorer
- Mozilla Firefox
- Google Chrome
- Apple Safari
- Opera

Chiudi